Uzupełniając zajęcia dydaktyczne prowadzone w szkole klasa 1F uczestniczyła w lekcji historii w Muzułmańskim Centrum Kulturalno-Oświatowym. Centrum powstało w 2005 roku, a co za tym idzie, powstał w nim jedyny w Poznaniu i w Wielkopolsce meczet, wewnątrz którego piękną kaligrafią napisane są wersety z Koranu. Natomiast na pierwszym piętrze znajdują się sale lekcyjne i galeria, w której eksponowane są duże fotografie z dziedziny sztuki i kultury muzułmańskiej. Na początku roku szkolnego 2010/11 w Centrum rozpoczął się projekt Lekcja Muzealna, który powstał z myślą o uczniach i studentach, a z którego właśnie my skorzystaliśmy.

Małgorzata Wierszuła

⇒ Galeria (fot. Marek Królikowski)

 

Do kolejnego etapu zakwalifikowali się: Kacper Szewczyk (7a), Hubert Smardz (II E), Julia Górecka (IV A), Szymon Matysiak (IV A), Alejandro Vega Wierzbiński (III E), Kinga Kaczmarek (III A) i Nadia Gabryelska (I E).
Gratuluję.

M. Wierszuła

Uczniowie klasy 6b wzięli udział w zajęciach "Żywe Muzeum Form Polodowcowych" na terenie parku narodowego. Dojechaliśmy pociągiem do Mosiny, a potem przeszliśmy pieszo ok. 15 km. W czasie wędrówki wzdłuż jezior Kociołek i Góreckiego odkrywaliśmy pozostałości po lodowcach, a uczniowie uzupełniali kartę pracy. Zwiedziliśmy również ekspozycję Muzeum WPN-u w Jeziorach.

Katarzyna Michałowska

⇒ Galeria

Klasa I A liceum brała udział w kameralnym spotkaniu z poetą panem Ryszardem Biberstajnem, które odbyło się w ramach listopada poetyckiego. Nasz gość mieszka w Lesznie, wydał kilka tomików poetyckich i utwory prozatorskie, ale pracuje m.in. jako wykładowca oraz krytyk literacki.
Poznaliśmy kilka utworów p. Biberstajna, który odpowiadał także na pytania uczennic i uczniów, dzieląc się swoimi doświadczeniami twórczymi oraz inspiracjami. Usłyszeliśmy, że poeta to ktoś o dyspozycji do przyjrzenia się rzeczywistości przez pryzmat własnej wrażliwości.

K. Michałowska

Oto wrażenia uczestników spotkania:


Spotkanie z panem Ryszardem Biberstajnem bardzo mi się podobało. Poeta wypowiadał się w zrozumiały, rzeczowy i wyczerpujący sposób. Odniosłem również wrażenie, że jest on osobą bardzo życzliwą, ciepłą i „ludzką”. Myślę zatem, że udało mu się zrealizować postawiony sobie cel, jakim było obalenie stereotypu, iż poeci są ludźmi oderwanymi od rzeczywistości, bezgranicznie zakochanymi we własnej twórczości i nieprzystosowanymi do życia w społeczeństwie. Na pewno zapamiętam jego słowa dotyczące tego, czym jest poezja i jaką rolę odgrywa w naszym życiu.

Mikołaj Kowalewski

Spotkanie bardzo mi się podobało. Na pewno dobrze zapamiętam rady pana Biberstajna, które wykorzystam w moich przyszłych dziełach.

Marysia Wawrowska

Podczas spotkania z panem Ryszardem Biberstajnem dostałam kilka cennych rad oraz rozszerzyłam swoją wiedzę w kwestii pisania poezji. Mogłam dowiedzieć się, jak wygląda życie współczesnego poety.

Hanna Grzegorzewska

Zapraszamy na charytatywną imprezę z serii Rock Help Fest. Będzie gorąco!

 

Ponad 100 lat temu Wielkopolanie chwycili za broń, walcząc o wolność dla siebie i przyszłych pokoleń. Dzisiaj my walczymy i dbamy o ich pamięć, dlatego klasa II E uczestniczyła w lekcji muzealnej w Muzeum Powstania Wielkopolskiego, zwiedzając wystawę stałą "Powstanie Wielkopolskie 1918/1919. Droga do Niepodległości", na której rodzinne pamiątki przekazane muzeum stały się częścią opowieści historycznej oraz wystawę czasową "Wojska polskie w fotografii". Wystawę czasową zwiedzać można do połowy marca 2024 roku. Zachęcamy do skorzystania. Nasza lekcja historii w terenie odbyła się nie tylko w muzeum, ale także przed Pomnikiem Powstańców Wielkopolskich.

Małgorzata Wierszuła

W galerii: zdjęcia autorstwa Leny Słowek

Podczas zajęć prowadzonych przez prof. Gotarda Burdzińskiego, klasa II B poznała fascynujący świat akustyki. Analizowaliśmy sygnały, omówiliśmy rezonans, zmierzyliśmy szybkość rozchodzenia się dźwięku w powietrzu. Wiemy, jak działa amerykański system wykrywający pozycję snajpera i potrafimy zlokalizować źródło dźwięku, rejestrując sygnał za pomocą dwóch mikrofonów. Dziękujemy za wiedzę przekazaną w tak ciekawy i angażujący uczniów sposób!

Hanna van Loon

W tym roku odbędzie się XVI już edycja Konkursu Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim - Tobie Polsko ta kropla kwi wrzącej. Etap szkolny - 20 grudnia (środa) na 3. lekcji w sali nr 16. Zapraszam - zgłoszenia do 13 grudnia.

Małgorzata Wierszuła

Rozpoczęły się zawody sportowe w ramach Poznańskich Igrzysk Młodzieży Szkolnej zarówno szkół podstawowych jak i liceum. Nasza szkoła startuje w wielu dyscyplinach. Wystąpiła między innymi w tenisie stołowym szkół ponadpodstawowych dziewcząt i chłopców, badmintonie dziewcząt i chłopców oraz badmintonie dziewcząt szkół podstawowych. Dziewczęta z naszego liceum w składzie Hanna Wawrzyniak i Zofia Piotrowicz zdobyły III miejsce i brązowy medal Mistrzostw Poznania.
Po kilku latach nieobecności XVII LO wystąpiło w Mistrzostwach Poznania w Szachach szkół ponadpodstawowych. W tym roku wystawiliśmy reprezentację w składzie Adrian Skorupski (1G), Kamil Nowak (1I), Sami Śmigaj (3E) oraz Amelia Bady (3B).

DG

Józef Piłsudski i Roman Dmowski to dwie najważniejsze postacie polskiej niepodległości. Obaj urodzeni mniej więcej w tym samym czasie w zaborze rosyjskim. Piłsudski związał się z socjalizmem; Dmowski z kolei współtworzył ruch nacjonalistyczny. Łączyło ich jedno: idea Polski niepodległej. Różniło natomiast wszystko, co się z tym wiązało w praktyce: koncepcja drogi dojścia do niepodległości, wizja granic odradzającego się państwa, kwestia ustroju II Rzeczypospolitej.
6 listopada gościliśmy w naszej szkole dr. Mariusza Menza, historyka dziejów Polski XIX i XX wieku z Wydziału Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, autora kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz współautora podręczników szkolnych do historii i wiedzy o społeczeństwie, który wygłosił dla uczniów wykład pt. Okoliczności odzyskania przez Polskę niepodległości 11 listopada 1918 roku. Józef Piłsudski i Roman Dmowski - dwie wizje Polski.
Anna Chudzińska

Pod koniec października mieliśmy – uczniowie klas I A, I E, I H, II C, III E i IVD liceum - okazję poznać ważne miejsce pamięci: Muzeum byłego niemieckiego obozu zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem. Jest to najstarszy, jeden z sześciu na ziemiach polskich, niemieckich obozów zagłady (obok Auschwitz w Oświęcimiu na polskich terytoriach przyłączonych do Rzeszy oraz Treblinki, Sobiboru, Majdanka i Bełżca w Generalnym Gubernatorstwie). Miejsce to stało się swoistym prototypem eksterminacji Żydów. Zostało uruchomione w grudniu 1941 roku. Poznaliśmy, w jaki sposób mordowano: do ciężarówek mieszczących od 80 do 100 osób wprowadzano zupełnie nieświadomych ludzi, a następnie wtłaczano spaliny, które uśmiercały znajdujących się w pojeździe. Las Rzuchowski, przez który przeszliśmy, skrywa w sobie setki tysięcy ludzkich istnień.
Inicjatywa poznania historii przez uczniów klas licealnych to ciekawy pomysł, ponieważ prowadzi do poszerzenia naszej wiedzy. Nie ukrywam, że sama miałam trudności w przyswojeniu wszystkich, często przerażających informacji. Indywidualnie poruszały każdego z nas i stały się źródłem głębszych przemyśleń, w którą stronę zmierzył ten Świat.

Dziękujemy za opiekę nad naszą grupą prof. Katarzynie Michałowskiej i prof. Lidii Gapińskiej.

Zuzanna Rajman (kl. III E)

Polecamy stronę Muzeum.
Zapraszamy do galerii.